تابلو برق برای هر سیستم نقش مغز متفکر آن سیستم را ایفا می­کند. بدون داشتن تابلو برق مناسب، عملکرد مناسبی را نمی­توان از سیستم مدنظر انتظار داشت. تجهیزات ایمنی و محافظت از حریق به منظور کاهش خسارات ناشی از حریق در ساختمان­ ها نصب می­شوند. مانند هر سیستم الکترونیکی دیگر، این سیستم­ ها نیز دارای تابلو برق (مانند تابلو اگزاست پارکینگ، تابلو بوسترپمپ آتش نشانی، تابلو فشارمثبت و تابلو تخلیه دود آتریوم) مخصوص به خود هستند و عملکرد این سیستم ­ها در زمان حریق فوق‌العاده حیاتی است. به همین خاطر دریافت و ارسال فرامین، الگوریتم برنامه نویسی، رعایت ایمنی در تابلوسازی و همچنین استفاده از تجهیزات باکیفیت از مهمترین پارامترها به شمار می­رود.

تابلوبرق آتش نشانی

شرکت ایمن پرتو آریا با استفاده از تجربه متخصصین و برطبق ضوابط آتش نشانی، خدمات طراحی و ساخت تابلوهای برق را نظیر تابلو مدیریت و کنترل دود (تابلو اگزاست، فشارمثبت و تخلیه دود آتریوم)، تابلو بوسترپمپ آتش نشانی و … متناسب با نیاز کارفرما ارائه می­ نماید. جهت راهنمایی یا بازدید از پروژه با شماره 91018567-021 تماس حاصل نمائید.

واحد الکتروتکنیک شرکت ایمن پرتو آریا با هدف مشاوره و اجرای تخصصی در زمینه طراحی، ساخت و مونتاژ تابلوهای برق و اتوماسیون صنعتی مرتبط با سیستم های اعلام حریق، اطفا حریق و تهویه دود (تابلو مدیریت و کنترل دود اگزاست، فن فشار مثبت، تابلو برق تخلیه دود آتریوم، بوسترپمپ آتش نشانی، بوسترپمپ آبرسانی و انواع دیگر تابلو های برق و اتوماسیون صنعتی) با تکیه بر دانش و تجربه متخصصان خود راه‌اندازی گردید.

این واحد وظیفه ساخت تابلو از زمان ثبت سفارش تا زمان تحویل پروژه را به صورت کامل بر عهده دارد.

تابلوبرق آتش نشانی

خدمات طراحی و ساخت تابلو برق

1.بازدید از پروژه و مشاوره تخصصی با توجه به امکانات و نوع ساختار محل پروژه در جهت طراحی دقیق برای حفظ استاندارد ها و منابع مالی کارفرما:

در برق صنعتی انتخاب تجهیزات و ادوات مورد استفاده در تابلو بسیار مهم است در زمینه تابلو برق مربوط به سیستم های آتش نشانی این اهمیت چندین برابر می شود زیرا کارایی و صحت عملکرد این سیستم ها در زمان اضطراری بسیار حیاتی است. در همین راستا سازمان آتش نشانی تهران و سایر شهرستان ها قوانین سخت گیرانه در جهت انتخاب نوع و برند و حتی نوع سیم بندی این ردیف تابلو ها اعمال کرده است.

2.طراحی و آماده‌سازی نقشه ایزومتریک (Cubicle) و جانمایی (Layout):

پس از مذاکرات پیرامون سناریو و نحوه اجرای فرامین، اطلاعات کارشناس به واحد طراحی و مهندسی جهت آغاز فرآیند طراحی نقشه ­های برق آغاز می شود. این اطلاعات شامل سناریوی حریق، مشخصات دستگاه ­ها، ورودی و خروجی به هر سیستم و نحوه نمایش عملکرد سیستم ها است.

3.آماده‌سازی بدنه:

در این مرحله بر اساس نقشه ارائه شده توسط واحد طراحی و مهندسی، گروه تولید تابلو برق اقدام به برش کاری و ساخت با فولاد ضد زنگ برای بدنه تابلو برق می نمایند. ضخامت فولاد در این مورد به طور معمول بین 1.5 الی 2.5 میلیمتر است. تفاوت در این عدد به نوع کاربرد و محل استفاده دستگاه بستگی دارد. کارهای اولیه روی فولاد باید با دستگاه های حساس و با نهایت دقت انجام شود. این دقت و حساسیت سبب تضمین کیفیت شاسی و بدنه تابلو برق می شود.

4.رنگ کاری بدنه:

پس از آماده شدن بدنه در ادامه فرآیند ساخت تابلو برق، طی چند مرحله اقدام به رنگ کاری و پولیش بدنه می­شود. به منظور دستیابی به کیفیت ایده آل، از انواع رنگ های پوششی الکترواستاتیک استفاده می شود که این کار در چهار مرحله انجام می شود:

  1.      چربی زدایی: به کمک محلول های شیمیایی یا استفاده از سیستم اولتراسونیک سطح فولاد از وجود هرگونه چربی که کیفیت رنگ را تحت شعاع قرار دهد پاک می شود.
  2.      زنگ زدایی: با استفاده از فرزکاری یا سمباده، هرگونه زنگ موجود روی ورق پاکسازی می گردد. در صورتی که حجم زنگ زدگی زیاد باشد، می توان به میزان کنترل شده ای از اسید سولفوریک  استفاده نمود.
  3.     فسفاته کاری: مرحله سوم از فرآیند رنگ کاری در ساخت تابلو برق، به امر فسفاته کاری اختصاص دارد. این کار سبب کاهش احتمال زنگ زدگی در سطح فلز می شود.
  4.     عایق کاری: در پایان مراحل رنگ کاری بدنه تابلو برق، عایق کاری صورت می پذیرد.

5.مونتاژ قطعات و تجهیزات الکتریکی و سیم کشی:

تکنسین های فنی کارآزموده، اقدام به مونتاژ کلیه تجهیزات و سیم کشی بین آن ها در محل از پیش تعیین شده داخل تابلو می نمایند. قطعات الکتریکی از جمله رله ها، کنتاکتورها، پریزها، کلیدهای قطع و وصل جریان، تابلوهای نمایشگر، چراغ ها و علایم هشدار و غیره بر روی تابلو برق نصب می شود. همچنین سیم کشی و شینه کشی مورد نیاز جهت تکمیل ساخت تابلو برق به انجام می رسد.

6.نصب و راه‌اندازی در محل پروژه و تحویل کامل کار:

نصب و راه‌اندازی مهمترین مرحله در پروژه است که در حضور نمایندگان آتش نشانی، نمایندگان کارفرما و گروه تابلوسازی انجام می­شود. اجرای درست تمام سیستم، نیازمند اجرای صحیح یک به یک سیستم ­ها است. بروز اشکال در هر بخش می­تواند باعث بروز اتفاقات متعددی شود. هنر و تخصص یک تابلوساز متبحر فقط در تابلوسازی نیست بلکه در شناخت صحیح تمام سیستم و اطمینان از عملکرد آنهاست. این نکته مهم در اجرای تمام سیستم بسیار مهم و مؤثر بوده و عدم تخصص در این بخش باعث میشود تا تمام یا بخشی از تجهیزات سیستم ها مانند سیستم اگزاست، سیستم فشارمثبت پلکان، سیستم بوسترپمپ اطفا حریق و … مورد آسیب واقع شوند.

تابلو برق آتش نشانی

نکاتی در مورد عملکرد سیستم های آتش نشانی

  • سیستم مدیریت و کنترل دود (اگزاست پارکینگ، اگزاست آتریوم): به زبان ساده سیستم های تخلیه دود جهت تخلیه گازهای سمی حاصل از اشتعال مواد و وارد کردن هوای تازه به محیط حادثه دیده کاربرد دارند. در پارکینگ­ها علاوه بر تخلیه دود، تهویه هوای آلوده در حالت عادی نیز حائز اهمیت بوده و باید متناسب با میزان تولید دود در پارکینگ تهویه مناسبی انجام گیرد. سیستم تخلیه دود آتریوم جهت تخلیه در زمان حریق طراحی می گردد. بنابراین مورد انتظار است که این سیستم در بازه های زمانی مشخص مورد تست و ارزیابی قرار گیرد تا در زمان مورد نیاز عملکرد مناسبی از خود نشان دهند.

تجهیزات مورد استفاده در این فرآیند شامل فن های اگزاست، فن های هوای تازه، دمپرهای موتوری، جت فن، پرده حریق و … می باشند وظیفه کنترل عملکرد این تجهیزات با تابلوی برق مرکزی این سیستم می باشد که با توجه به حجم پروژه از کنترلر مرکزی (plc) برای کنترل تجهیزات یاد شده استفاده می شود.

تابلوی برق مرکزی با توجه به فیدبکی که از سیستم اعلام حریق مجموعه دریافت می­کند متوجه موقعیت مکانی حریق (طبقه و زون حریق) می شود و به ترتیب فرآیندهای کنترلی لازم را با توجه به سناریوی از پیش تعیین شده اجرا می کند.

  • سیستم فن فشار مثبت: این سیستم ها وظیفه ایجاد افزایش فشار یک ناحیه مانند پلکان یا آسانسور را دارند تا از ورود دود و گازهای پس از احتراق به محیط های نامبرده جلوگیری کنند. این کار با استفاده از ایجاد یک ناحیه فشار مثبت (فشار نسبی بالاتر نسبت به محیط مجاور) از ورود دود جلوگیری می کند.

تجهیزات مورد استفاده در این فرآیند شامل فن های فشار مثبت و تابلوی برق کنترل کننده آن می باشد و این تابلو با توجه به فیدبکی که از سیستم اعلام حریق مجموعه دریافت می­کند فن ها را در حالت عملکرد قرار داده و مدت زمان مشخصی باید طی شود.

  • سیستم بوسترپمپ آتش نشانی: این سیستم وظیفه پمپاژ آب از مخزن به تجهیزات اطفا حریق نظیر اسپرینکلر، جعبه آتش نشانی و … را دارند. ترتیب عملکرد پمپ­ها در بوسترپمپ اطفا حریق و دریافت سیگنال فرمان از پرشرسوییچ ها اهمیت بسیار زیادی در عملکرد مجموعه بوسترپمپ دارد.

این سیستم شامل پمپ ها (که معمولا شامل دو پمپ اصلی و رزرو و یک پمپ جوکی)، پرشرسوییچ، پایش سطح مخزن، شروع به کار خودکار پمپ جهت کارکرد دوره ای و مغز متفکر این سیستم یعنی تابلوی برق می­باشد.

آشنایی با سناریوی تابلو برق اگزاست

در بخش طراحی و ساخت تابلو برق آتش نشانی اشاره کردیم که تابلوی برق نقش مغز متفکر یک سیستم را دارد و تمامی فرامین به کمک همین تابلوی برق اجرا خواهد شد. تابلوی برق سیستم اگزاست می­تواند از دو بخش تابلوی فرمان و تابلوی قدرت تشکیل شود و یا اینکه هر دو بخش فرمان و قدرت در یک تابلوی برق تجمیع شود.

اصطلاح تابلوی برق اگزاست به یک اصطلاح عامیانه تبدیل شده است که ممکن است شخص گوینده سایر سیستم های ایمنی مانند سیستم فشار مثبت پلکان را در بر بگیرد؛ بنابراین جهت تفکیک کاربرد انواع تابلو برق به طور اختصار از عبارت تابلوی برق اگزاست برای تابلوی مدیریت و کنترل دود پارکینگ و هم چنین مدیریت و کنترل دود آتریوم استفاده خواهد شد. از عبارت تابلوی برق فشار مثبت برای تابلوی مدیریت و کنترل فشار هوای پلکان، آسانسور و لابی امن استفاده خواهد شد.

ارسال فرمان در تابلوی برق

تابلوی برق اگزاست پارکینگ و یا اگزاست آتریوم مسئولیت های مختلفی در یک پروژه دارد اما در دو بخش کلی ورودی و خروجی دسته بندی خواهد شد. ورودی ها مربوط به حسگرهایی هستند که حریق و یا آلودگی را تشخیص میدهند. به صورت رایج سیستم اعلام حریق مسئولیت تشخیص حریق  و سیستم مونو اکسید کربن پارکینگ جهت تشخیص آلودگی در پارکینگ را به عهده دارد و فرمان مورد نظر به صورت زون بندی شده به تابلوی برق اگزاست منتقل خواهد شد.

فرمان زون بندی شده در سیستم اگزاست پارکینگ اهمیت بسیار زیادی دارد. برای درک راحت تر مطلب فرض کنید یک پارکینگ از تعدادی ناحیه (زون) جهت مدیریت و کنترل دود تشکیل شده است. هر زون توسط عوامل فیزیکی مانند پرده مقاوم در برابر حریق یا سایر موانع جداسازی خواهد شد. در زمان بروز حریق یا آلودگی در یکی از زون ها، سیستم های ورودی باید توانایی تفکیک و تشخیص زون مورد نظر را داشته باشند و آنرا به تابلوی برق تهویه پارکینگ منتقل کنند. تابلوی برق تهویه پارکینگ باید توانایی تشخیص ناحیه (زون) مورد نظر را داشته باشد و بتواند فرمان های مورد نیاز را صادر نماید. از آنجایی که معمولا سیستم های اعلام حریق، سیستم اگزاست پارکینگ و سیستم کشف آلودگی مونو اکسید کربن از یک خانواده نیستند بنابراین تشخیص زون مورد نظر در تابلوی برق تهویه پارکینگ کار سختی است اما تشخیص این زون توسط سیستم اعلام حریق و سیستم مونو اکسید کربن کار ساده تری است.

سناریوی تابلو برق اگزاست

ورودی سیستم حتما از دتکتور در سیستم اعلام حریق نیست. ممکن است سیستم اسپرینکلر در زمینه تشخیص زون حریق سریعتر عمل نماید بنابراین مطابق تصویر زیر پس از وقوع حریق و گسترش دود و حرارت ناشی از آن، فلوسوئیچ در سیستم اسپرینکلر و شستی و دتکتور در سیستم اعلام حریق، فرمان مورد نظر را از طریق پنل مرکزی سیستم اعلام حریق صادر میکنند. پس از تشخیص زون مورد نظر توسط تابلوی برق تهویه پارکینگ نیاز است تا فرمان های اولیه و ثانویه در دستور کار قرار گیرد.

سناریوی تابلو برق اگزاست

اولین و مهمترین فرمان خاموش کردن فن ها و جت فن ها در سیستم اگزاست پارکینگ جهت آمادگی سایر سیستم های دیگر مانند دمپرها، پرده حریق و … است.

به دلیل اینکه شدت جریان هوا در کانال ها ممکن است زیاد باشد موتور دمپر ممکن است قدرت لازم برای بستن دمپر را نداشته باشد.

از طرفی در اولین زمان پس از بروز حریق، افراد حاضر در محل به دنبال راهی جهت فرار هستند. در این شرایط ممکن است مسیر پرتاب هوا و حرکت افراد تلاقی داشته باشد و باعث آسیب به افراد کم توان گردد.

سومین دلیل برای خاموش کردن فن ها ریست شدن تمام سیستم اگزاست پارکینگ است تا تمامی شرایط حریق در تابلوی برق سیستم تعریف گردد و فیدبک های مربوط به تجهیزات به صورت کامل دریافت گردد. فیدبک هایی که از عملکرد تجهیزات گرفته میشوند باعث میشوند تا تابلوی برق از عملکرد صحیح تجهیزات مطلع شده و در صورت عملکرد ناقص، اقدامات مقتضی انجام شود.

دومین مرحله در سناریوی سیستم مدیریت و کنترل دود پارکینگ یا آتریوم صدور فرمان به پرده مقاوم در برابر حریق است.

پرده مقاوم در برابر حریق جهت جلوگیری از گسترش دود به نواحی ایمن است. در پارکینگ ها و یا حتی آتریوم این مرحله کاملا مشترک است و باید در لحظات اولیه پس از تشخیص حریق فرمان مورد نظر صادر گردد. همچنین باید به این نکته توجه کرد که این فرمان شامل دو مرحله است:

مرحله اول: پایین آمدن پرده حریق تا ارتفاع حدود 1.5 متری از کف در پارکینگ و پایین آمدن پرده حریق تا ارتفاع حدود 30% از ارتفاع سقف در قسمت طبقات آتریوم است. در قسمت هایی مانند پله برقی معمولا پرده حریق به نحوی اجرا خواهد شد که برای متصرفین خطری ایجاد نکند و حداقل ارتفاع 2 متر جهت عبور متصرفین مهیا باشد.

مرحله دوم: اجرای کامل پرده حریق (از سقف تا کف) در زمانی که اطمینان حاصل شود افراد موجود در محل حریق آنجا را تخلیه نموده اند و یا فرصت فرار کافی برای آنها مهیا بوده و دود از زون حریق به سایر زون ها در حال گسترش است.

مشخص ترین عامل برای مرحله بندی پرده حریق ترس متصرفین است. عامل ترس باعث بروز هرج و مرج در حرکت افراد خواهد شد. این هرج و مرج باعث بروز اختلال در فرار میگردد که در این زمان معمولا پرده مقاوم در برابر حریق به صورت کامل بسته نمیشود. این کار باعث میشود تا افراد حاضر در محل زون های ایمن را تشخیص دهند و به سمت آنها حرکت کنند و از طرف دیگر نیروهای عملیات امداد و نجات بتوانند از زون های ایمن خود را به ناحیه حریق رسانده و عملیات امداد و نجات را انجام دهند.

سناریو متعارف اگزاست پارکینگ
سناریو متعارف اگزاست پارکینگ

سومین مرحله در سناریوی مدیریت و کنترل دود پارکینگ و آتریوم شروع به کار فن های اگزاست (فن های مکنده) در زون مورد نظر است.

تابلوی برق اگزاست پارکینگ یا آتریوم باید در سومین مرحله سعی در روشن کردن فن های اگزاست با ماکزیمم ظرفیت خود داشته باشد. برای اینکار اگر فن ها دور متغیر باشند باید از دور بالا استفاده شود و اگر فن ها مجهز به درایو یا اینورتر باشند میتوان از ظرفیت مورد نظر بر طبق محاسبات استفاده نمود.

چهارمین مرحله در سیستم مدیریت و کنترل دود پارکینگ و آتریوم شروع به کار فن های هوای تازه (فن های دمنده) در زون مورد نظر است.

تابلوی برق اگزاست پارکینگ یا آتریوم باید در مرحله بعدی فن های دمنده (ساپلای فن) را روشن کرده و هوای تازه را با ظرفیت مورد نظر وارد زون حریق نمایند. دقت کنید که فن های هوای تازه و فن های اگزاست در یک زمان نباید شروع به فعالیت کنند چرا که در زمان های ابتدایی پس از حریق هوای تازه به میزان کافی وجود دارد بنابراین قصد داریم تا خروج دود توسط مکش دریچه های اگزاست مشخص شود.

پنجمین گام در سیستم مدیریت و کنترل دود پارکینگ شروع به کار جت فن ها در زون مورد نظر است.

در انتخاب جت فن ها در پارکینگ های بزرگ معمولا از جت فن های دو دور یا دور متغیر استفاده میشود. دور پایینتر در جت فن ها جهت ایجاد گردش هوا و دور بالاتر جهت رساندن دود به دریچه های تخلیه دود است. همچنین ممکن است فرصت فرار ایمن در پارکینگ های بزرگ در زمان های اولیه پس از وقوع حریق فراهم نشود در این وضعیت باید متناسب با مشخصات پروژه سناریوی مناسبی  را درمورد زمان روشن شدن جت فن برای تابلوی برق اگزاست پارکینگ تعریف کرد. این کار به دو دلیل انجام میگردد:

دلیل اول برای جلوگیری از آسیب به افراد حاضر در محل حریق است که ممکن است مسیر حرکت آنها با مسیر پرتاب جت فن یکی باشد.

دلیل دوم برای مطمئن شدن از اینکه جریان دود به سختی به دریچه های مکش میرسند و دود تمام ناحیه مورد نظر را آلوده کرده است.

استعلام قیمت تابلوبرق اگزاست پارکینگ

جهت استعلام قیمت تابلوی برق سیستم اگزاست پارکینگ و یا آتریوم نیاز است تا اطلاعات زیر مشخص گردد:

  • تعداد زون ها یا تعداد طبقات پارکینگ
  • تعداد دمپرها در هر طبقه
  • مشخصات برق مصرفی دستگاه های مکنده، دمنده، جت فن ها
  • مشخصات سنسورهای مونو اکسید کربن پارکینگی
  • مشخصات پرده حریق
  • فاصله بین جانمایی تابلوی برق و دستگاه های مکنده و دمنده

جهت استعلام قیمت تابلوی برق اگزاست پارکینگ و یا سایر تابلو برق آتش نشانی میتوانید از خدمات مشاوره ای رایگان شرکت ایمن پرتو آریا برای اقتصادی ترین و کاربردی ترین پیشنهاد استفاده کنید. اخذ تائیدیه آتش نشانی و حضور در جلسات توجیهی و بازدید آتش نشانی جزو خدمات این شرکت است که به شما عزیزان ارائه میشود. جهت راهنمایی یا بازدید از پروژه با شماره 91018567-021 تماس حاصل نمائید.

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *