خدمات طراحی، مشاوره و نظارت آتش نشانی

معمولا در ساختمان ­ها، نقشه طراحی شده در ابتدا با نقشه ­های اجرایی متفاوت می­باشند. سیستم ­های ایمنی و محافظت از حریق ازجمله سیستم اسپرینکلر کاملا وابسته به جانمایی دیوارها، دریچه ­های تاسیساتی، موانع سقفی و دیواری است. سیستم ­های مورد نیاز و مرسوم در ایمنی و محافظت از حریق عبارتند از سیستم های اعلام حریق، سیستم های اطفا حریق، سیستم مدیریت و کنترل دود پارکینگ، سیستم فشار مثبت پلکان و آسانسور، سیستم تخلیه دود آتریوم، نقشه علائم خروج و نمایشگر طبقات و روشنایی راه­ های خروج .

طراحی نقشه

طراحی بدون ایراد، مستلزم تسلط به استانداردهای بین المللی و ضوابط داخلی سازمان آتش نشانی است. شرکت ایمن پرتو آریا به خوبی ارزش زمان را میداند و برای افزایش سرعت در مراحل طراحی تا تائیدیه آتش نشانی برای کارفرمایان محترم، طراحی های بهینه با رعایت اصول اجرایی را انجام میدهد. جهت مشاوره یا درخواست طراحی سیستم های ایمنی با شماره 02191018567 تماس حاصل نمائید.

خدمات طراحی سیستم های ایمنی

طراحی سیستم اعلام حریق در تشخیص به موقع حریق برای هر فضا مهم است. سیستم اعلام حریق را می ­توان به روش متعارف یا آدرس پذیر طراحی کرد. سیستم ­های اعلام حریق نسبت به یک یا چند محصول از محصولات حریق واکنش نشان داده و به طرق مختلف آنرا اعلام می­کند. سیستم اعلام حریق به عنوان مغز سیستم­ های ایمنی مخصوصا در مواردی که تمام تجهیزات توسط فرمان کنترل پنل اعلام حریق شروع به انجام فعالیت خود می­ کنند اهمیت زیادی دارد.

طراحی سیستم اطفا حریق مهمترین بخش از سیستم ­های ایمنی و در عین حال از نظر اقتصادی اهمیت بسیار ویژه ­ای دارد.  سیستم اطفا حریق براساس نوع سیال اطفا کننده به سه دسته کلی اطفا حریق آبی، اطفا حریق گازی و اطفا حریق فومی تقسیم بندی می ­شود. سیستم اطفا حریق پایه آبی جزو معمول­ترین و رایج ترین سیستم اطفا حریق است که خود به چهار نوع سیستم لوله تر، لوله خشک، سیلابی و پیش عملگر قابل اجرا است. طراحی سیستم اطفا حریق به مدل لوله تر (مرسوم به سیستم اسپرینکلر) به دلیل کاربرد بسیار زیاد دارای اهمیت ویژه ای برای مهندسین ایمنی و محافظت از حریق است.

طراحی مدیریت و کنترل دود پارکینگ (طراحی اگزاست) چه از نظر معماری و چه از نظر ایمنی دغدغه ­ای برای مهندسین طراح و مالکین است. ارتفاع کانال­ های اگزاست و هوای تازه و محدودیت ارتفاع پارکینگ باعث شده است تا طراحی این سیستم همواره نیاز به تجربه و مهارت اجرایی طراح داشته باشد حتی اگر تمام سیستم ­های دیگر مانند سیستم اطفا حریق، سیستم فاضلاب و … پس از این سیستم طراحی شوند بازهم ضوابط اجرایی و محدودیت ارتفاع پارکینگ به تنهایی دغدغه جدی برای طراح و مالک ساختمان است.

طراحی فشار مثبت پلکان و آسانسور با توجه به ارتفاع شفت پلکان و آسانسور و همچنین با توجه به میزان نشتی ­ها و سناریوی تخلیه افراد طراحی می­ شوند. این سیستم به منظور جلوگیری از ورود دود از طریق افزایش فشار در یک فضای بسته مانند باکس پلکان یا شفت آسانسور طراحی می ­گردد. اهمیت طراحی در این بخش مخصوصا برای ساختمان­ های بلند مرتبه در مدیریت دود در ساختمان و همچنین پاک سازی راه خروج خود را نشان می­ دهد.

طراحی تخلیه دود آتریوم با توجه به توسعه ساختمان­ ها و مجتمع­ های اداری-تجاری با حساسیت ویژه­ ای باید مورد توجه قرار گیرد. خاطرات تلخ گذشته باعث شده است تا سناریو و عملکرد تخلیه دود آتریوم بیش از سایر سیستم ­ها مورد بحث و بررسی قرار گیرد. طراحی این سیستم به دلیل گستردگی مطلب و درگیری مستقیم با خروج افراد بهتر است توسط طراحان باتجربه و صاحب نظر انجام گیرد.

محاسبات هیدرولیکی اطفا حریق برای پروژه­ هایی که در دسته ساختمان­ های S3 قرارمی ­گیرند الزامی شده است. این الزام از سوی سازمان آتش نشانی بوده و گزارش ­های خروجی حتما باید مطابق با فرمت استاندارد NFPA تهیه و آماده سازی شود. همچنین به دلیل حساسیت اجرایی و تعهدات آن، مهندس مکانیک با مدرک معتبر از سازمان نظام مهندسی و سازمان آتش نشانی گواهی تائیدیه محاسبات را امضا کند.

شبیه سازی CFD حریق برای ساختمان ­هایی با ابعاد بزرگ و یا هندسه­ های پیچیده ضروریست. شبیه سازی ارزانترین و راحت ترین روش برای پاسخ گرفتن از سیستم ­های طراحی شده است. شبیه سازی پایروسیم به ما کمک می­کند تا روند توسعه حریق و دود ناشی از آن را در پارکینگ، آتریوم و فضاهای دیگر را مشاهده کنیم درحقیقت این مدل از شبیه سازی به مدل گذرا یا ناپایا معروف است و کاربرد خاص آن در کنترل و مدیریت دود پارکینگ بیشتر است. شبیه سازی کانتم برای شبیه سازی جریان پایدار یک سیستم به کار می­رود و معمولا برای سیستم فشار مثبت پلکان و آسانسور و مشابه آنها به کار می­رود. محاسبات نرم افزار کانتم براساس اطلاعات ورودی از کاربر و برطبق جریان پایدار است.

طراحی تابلوی برق سیستم ­های ایمنی از جمله تابلوی برق سیستم مدیریت و کنترل دود پارکینگ، تابلوی برق بوسترپمپ اطفا حریق و تابلوی برق سیستم تخلیه دود آتریوم باید با توجه به عملکرد سایر سیستم­ های ایمنی و در یک سناریوی کامل انجام شود. علم و تخصص در تابلوسازی به تنهایی کمکی به پیاده سازی سناریوی کامل سیستم­ های ایمنی نمی­کند. تجربه و مطالعه سناریوهای تخلیه افراد و یا آشنایی با عملکرد مرحله ­ای تجهیزات و سیستم ­های ایمنی ساختمان در طراحی تابلوی برق به ما کمک می­ کند تا فرآیند ایمن سازی ساختمان مطابق ضوابط ایمنی و مورد تائید سازمان آتش نشانی انجام پذیرد.

خدمات مشاوره و نظارت آتش نشانی شرکت ایمن پرتو آریا را بصورت کامل در مطلب خدمات شرکت مشاور آتش نشانی مطالعه کنید. مجموعه ما با به کار گیری تجربه و دانش در زمینه طراحی و اخذ تائیدیه آتش نشانی آماده همکاری با شرکت­ های مشاور آتش نشانی، مالکین و شرکت­ های فنی مهندسی ساختمانی می­ باشد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 02191018567 تماس بگیرید.

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *