شرکت ایمن پرتو آریا در زمینه اخذ تائیدیه آتش نشانی و ایمنی خدمات زیر را به مشتریان خود ارائه می­دهد:

  • اخذ تائیدیه ساختمان جهت تغییر کاربری از مسکونی به اداری
  • اخذ تائیدیه انواع واحدهای خدمات درمانی و مراکز پزشکی جهت تمدید مجوز
  • اخذ تائیدیه انواع واحدهای تجاری (صرافی و…) جهت تمدید مجوز
  • اخذ تائیدیه واحدهای تجاری (اماکنی)
  • اخذ تائیدیه واحدهای اداری (جزء از کل)
  • اخذ تائیدیه ساختمان­ های اداری-تجاری و تفریحی
  • اخذ تائیدیه انواع سوله­ و کارخانجات صنعتی و انباری
  • اخذ تائیدیه انواع پروژه­ های مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی، آموزشی، درمانی و تفریحی
  • اخذ تائیدیه مجتمع­ های چند کاربری، شهرک ­های مسکونی، شهرک ­های صنعتی و… .
تائیدیه آتش نشانی

تائیدیه آتش نشانی، گواهی سازمان آتش نشانی هر شهر مبنی بر طراحی، اجرا و نگهداری صحیح سیستم ­های ایمنی طبق دستورالعمل آتش نشانی است که برای پایان کار ساختمان (اخذ سند شهرداری) و یا تمدید مجوز واحد صنفی مربوط به هر کسب و کار مورد نیاز است.

سیستم­ های ایمنی در این تعریف شامل سیستم­ های اعلام حریق، سیستم ­های اطفا حریق، سیستم ­های مدیریت و کنترل دود پارکینگ ­ها، سیستم ­های فشارمثبت، امور ابنیه و معماری و سیستم ­های جانبی می ­باشد.

جهت درخواست مشاوره یا بازدید رایگان از پروژه با شماره 02191018567 تماس بگیرید.

دستورالعمل آتش نشانی ساختمان

هر ساختمانی که در سازمان آتش نشانی دارای پرونده باشد دارای دستورالعمل آتش نشانی نیز می­ باشد. اهمیت این دستورالعمل به لازم الاجرایی بودن آن است بدین منظور که موارد ذکر شده در دستورالعمل، باید تماما اجرا و رعایت گردد و در صورت عدم توانایی در اجرا، مراحل اخذ تائیدیه آتش نشانی با مشکل روبرو خواهد شد.

برطبق این دستورالعمل ساختمان‌ها ملزم به رعایت قوانین و استانداردهای لازم برای ساختمان سازی و مقررات ایمنی می ­باشند. همچنین دستورالعمل به مشاوران آتش نشانی کمک می ­کند تا سیستم ­های ایمنی را براساس مشخصات پروژه تعبیه کنند و از طراحی یا درنظر گرفتن موارد غیرضروری خودداری کنند. البته لازم به ذکر است این دستورالعمل شامل دو موضوع کلی است: یکی نکات کلی ایمنی که باید رعایت گردد و دومی نکات لازم الاجرا که اشاره به سیستم ­های ایمنی (علی الخصوص سیستم های اطفا حریق و اگزاست و تهویه پارکینگ ­ها) دارد. درصورت اجرای صحیح موارد خواسته شده در دستورالعمل آتش نشانی، تائیدیه آتش نشانی برای پروژه صادر می­ گردد.

دستورالعمل آتش نشانی دارای اعتبار موقت بوده و در هر دستورالعمل مدت اعتبار آن ذکر می­شود. به‌صورت کلی ساختمان­ هایی که در مرحله تخریب و نوسازی هستند دارای دستورالعمل­ هایی با اعتبار 5 ساله می­ باشند و در این مدت چنانچه در اجرای نقشه ­های مصوب، تغییری وجود نداشته باشد دستورالعمل صادره قابل استناد است.

درصورتیکه تغییراتی در بنای ساختمان به وجود آید روند درخواست عدم خلاف باید طی شود. در این مرحله سازمان آتش نشانی نسبت به صدور دستورالعمل و یا بررسی شرایط پروژه با دستورالعمل موجود اقدامات لازم را انجام می ­دهد. چنانچه ساختمان در مراحل اخذ جواز دستورالعمل آتش نشانی نداشته باشد ممکن است در فرآیند صدور دستورالعمل در مرحله عدم خلاف، از منطقه شهرداری به سازمان آتش نشانی  جهت صدور دستورالعمل اقدام شود.

به بیان ساده‌تر پروژه ه­ایی که تا قبل از درخواست عدم خلاف، نیاز به تائیدیه سازمان آتش نشانی نداشت ممکن است بنا به شرایط خاصی، ملزم به دریافت دستورالعمل آتش نشانی گردد.

پس از صدور دستورالعمل آتش نشانی، این دستورالعمل به سامانه شهرسازی اعلام خواهد شد و بدین ترتیب پروژه مذکور باید نسبت به قرارداد شرکت مشاور آتش نشانی اقدام نماید.

فرآیند بازدید عدم خلاف ایمنی و آتش نشانی برای پروژه های دارای دستورالعمل آتش نشانی و یا پروژه­ های بدون دستورالعمل در تصویر زیر نمایش داده شده است. دقت کنید که در تمامی این مراحل سازمان آتش نشانی به عنوان مقام قانونی حق دارد تا براساس شرایط پروژه دستورالعمل صادره را تغییر دهد و یا تمدید کند. شرایط خاص پروژه بنا به نظر و تصمیم کارشناسان و مدیران سازمان آتش نشانی بررسی می ­گردد.

تائیدیه آتش نشانی

اشتباه نکنید!!! بعضی از مالکین به اشتباه فکر می­ کنند اگر ساختمانی که دستورالعمل آتش نشانی ندارد، با شرکت ­های مشاور آتش نشانی قرارداد مشاوره و یا اجرا امضا کند سازمان آتش نشانی پروژه مذکور را ملزم به اخذ تائیدیه آتش نشانی می­کند درحالیکه اینطور نیست.

سازمان آتش نشانی شهر تهران درصورتی یک ساختمان را از لحاظ ایمنی بررسی می­ کند که از شهرداری مناطق، درخواست صدور دستورالعمل برای پروژه ارسال گردد. درحالیکه قرارداد مشاوره جهت نظارت مشاور آتش نشانی بر سیستم­ های ایمنی پروژه است و نه اخذ تائیدیه آتش نشانی. پیشنهاد ما به کارفرمایان عزیز که دستورالعمل آتش نشانی ندارند این است که برای اجرای سیستم ­های ایمنی (مورد درخواست ناظران برق، مکانیک و معماری) حتما با یک شرکت مشاور آتش نشانی صحبت و مشورت کرده و تمامی امور ساختمان جهت ایمن سازی و محافظت از حریق با صلاحدید مشاور آتش نشانی انجام شود.

شرکت ایمن پرتو آریا آماده عقدقرارداد مشاوره آتش نشانی برای پروژه­های مختلف اعم از پروژه های اماکنی، جزء از کل، تخریب و نوسازی و فاقد دستورالعمل می­باشد لذا جهت درخواست بازدید رایگان از پروژه و ارتباط با کارشناسان ایمنی با شماره 02191018567 تماس بگیرید.

اخذ تائیدیه آتش نشانی به چه معناست؟

پس از اجرای دستورالعمل ایمنی و نظارت بر انجام آن توسط شرکت مجری (مشاور آتش نشانی)، بازدید از ساختمان در دستور کار قسمت معاونت پیشگیری سازمان آتش نشانی قرار می­ گیرد و کارشناسان مربوطه پاسخ نهایی خود را به شرکت مشاور آتش نشانی اعلام می­ نماید. با این تائیدیه، سازمان آتش نشانی تائید می­ کند که ساختمان مورد نظر از جنبه ایمنی مورد تائید قرار گرفته است و می­ تواند جهت دریافت پایان کار ساختمان اقدام نماید.

به دلیل همراهی کامل شرکت مشاور آتش نشانی از طراحی نقشه ­های فاز 1 تا اخذ تائیدیه آتش نشانی، می ­توان اخذ تائیدیه آتش نشانی و ایمنی را کارنامه عملکرد شرکت مشاور آتش نشانی و آغاز تعهد برای تعمیرات و نگهداری دانست که جزو مهمترین فرآیندها در دریافت گواهی پایان کار ساختمان است.

ما کارشناسان شرکت ایمن پرتو آریا در تلاش هستیم تا هرگونه سوال یا ابهام شما در رابطه با اخذ تائیدیه آتش نشانی برطرف شود. جهت اخذ تائیدیه آتش نشانی و یا دریافت راهکارهای اساسی با شماره 02191018567 تماس بگیرید.

مراحل اخذ تائیدیه آتش نشانی

کارفرمایان گرامی برای مشاوره و بهبود روند اخذ تائیدیه آتش نشانی باید در مراحل ابتدایی ساخت و ساز پروژه به مراکز دفتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه نموده و نسبت به معرفی شرکت مشاور آتش نشانی اقدام نمایند. شرکت مشاور آتش نشانی باید حتما در وندورلیست آتش نشانی عضویت معتبر در زمینه­ های مدنظر را داشته باشد. عضویت معتبر در زمینه های معتبر بدین معناست که هر مشاور در حوزه ­های خاص خود می­تواند اقدام به اخذ تائیدیه نماید و در صورتیکه یک حوزه نامرتبط به فعالیت شرکت باشد، باید از شرکت­ های متخصص مربوطه استفاده کرد.

به بیان ساده‌تر یک شرکت مشاور آتش نشانی ممکن است در حوزه ­های ایمنی معماری، اعلام حریق، اطفا حریق و سیستم مدیریت دود پارکینگ اقدام به فعالیت در یک پروژه داشته باشد اما در حوزه پوشش مقاوم حریق این صلاحیت را از سازمان آتش نشانی اخذ نکرده باشد. در این مرحله کارفرمایان باید با شرکت های مشاور آتش نشانی و شرکت های ارائه دهنده خدمات و استانداردهای ایمنی آتش نشانی مشاوره کرده و نسبت به عقد قرارداد مشاوره خدمات ایمنی و آتش نشانی اقدام نمایند.

به دلیل مهم بودن انتخاب شرکت مشاور آتش نشانی، کارفرمایان باید با شرکت­ های ارائه دهنده خدمات و استانداردهای آتش نشانی صحبت کرده و از آن‌ها مشاوره­ های لازم را دریافت نمایند. جهت اطلاعات بیشتر می ­توانید صفحه وندورلیست آتش نشانی را مطالعه نمائید.

تائیدیه آتش نشانی

کارفرمایان عزیز توجه داشته باشند که سه فاکتور مهم برای یک شرکت مشاور آتش نشانی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است:

  • رضایت مشتریان سابق و کارفرمایان در حال همکاری
  • تسلط بر قوانین و ضوابط سازمان آتش نشانی بطور علمی
  • پیگیری و رسیدگی منظم به احوالات پروژه

شرکت ایمن پرتو آریا در تلاش است تا امور ایمنی و آتش نشانی منظم و طبق روال پیشرفت پروژه انجام شود. مهارت متخصصین و تجربه پرسنل این شرکت، برگ زرینی در رزومه ایمن پرتو آریا نهادینه است که به امضای مشتریان و کارفرمایان مزین شده است.

جهت عقد قرارداد یا مشورت با مشاور آتش نشانی با شماره 02191018567 تماس بگیرید.

طبق مقررات شهرسازی تمامی ساختمان‌ها باید نسبت به ایمن‌سازی و اخذ تائیدیه از سازمان اتش نشانی اقدام نمایند. ولی در شهرهای مختلف بنا بر ضوابط و مقررات شهرداری و سازمان آتش نشانی آن شهر ممکن است تفاوت­ هایی وجود داشته باشد. برای دریافت این تائیدیه باید قبل از دریافت پایان کار از سوی شهرداری، نسبت به دریافت و اخذ تائیدیه از سازمان آتش نشانی اقدام نمایند.

در این ساختمان ها بر اساس نوع کاربری (مسکونی، اداری یا تجاری بودن آن‌ها) باید استاندارد های لازم رعایت شود. برای ساختمان‌ها با کاربری های مختلف این استانداردها شامل رعایت نمودن ضوابط ایمنی در معماری، سیستم­ های اعلام و اطفاء حریق، سیستم مدیریت دود پارکینگ­، سیستم ­های فشارمثبت و سایر سیستم­ های جانبی که در دستورالعمل آتش نشانی پروژه ذکر شده است می ­باشد که قبل از دریافت پایان کار تمام موارد انجام شده توسط کارشناسان سازمان آتش نشانی مورد بررسی قرار گرفته و این سازمان نسبت به صدور تائیدیه اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

مدارک لازم جهت اخذ تائیدیه آتش نشانی

برای اجرای پروژه های ایمنی در ساختمان‌ مالکین ساختمان و کارفرمایان باید مدارک زیر را برای شروع فرآیند ایمن‌سازی و دریافت دستورالعمل­ های لازم به شرکت های مشاور ارائه دهند. این مدارک شامل موارد زیر می­باشند:

  • اصل و کپی سند مالکیت ساختمان
  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه مالک و یا وکیل قانونی ایشان
  • کپی وکالت نامه وکیل (درصورت وجود وکیل)
  • نقشه های فاز ۱ ساختمان
  • فیش پرداخت عوارض مربوطه
  • تنظیم قرارداد مشاوره و اجرا با شرکت مجری ایمنی

در هنگام عقد قرارداد با شرکت مشاور آتش نشانی باید حتما در فرم تعیین شرکت مجری، طبق دستورالعمل سازمان آتش نشانی، فعالیت شرکت مجری در فرآیند ایمن‌سازی به صورت کامل مشخص شود چرا که ممکن است فعالیت ­های ایمن‌سازی ساختمان توسط چند شرکت صورت گرفته باشد.

جهت آشنایی بیشتر با شرکت مجری آتش نشانی (یا همان شرکت مشاور آتش نشانی) و دریافت فرم تعیین شرکت مجری آتش نشانی می­توانید مطلب مشاور آتش نشانی را مطالعه نمائید.

تائیدیه آتش نشانی

مدت اعتبار تائیدیه آتش نشانی

تائیدیه صادر شده از سوی سازمان آتش نشانی دارای اعتبار موقت جهت دریافت پایان کار از شهرداری می­باشد لذا درصورتی که مالکین یا کارفرمایان نتوانند در موعد مقرر (بین 6 ماه تا یک سال) گواهی پایان کار شهرداری خود را اخذ کنند باید اقدام به درخواست تائید مجدد نمایند.

تاییدیه آتش نشانی برای مراکز درمانی

مراکز درمانی یکی از حساس ترین نقاط در زمان بحران است و اگر در زمان وقوع بحران، این مراکز دچار آسیب شوند امکان خدمت رسانی مختل شده و افراد با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد. متأسفانه به دلیل حوادثی که در کلینیک سینا اطهر، بیمارستان گاندی و برخی دیگر از مراکز درمانی رخ داده است سازمان آتش نشانی و وزارت بهداشت و درمان مجموعه ای از قوانین را برای اخذ تاییدیه آتش نشانی و دریافت گواهی ایمنی وضع کرده اند.

براساس این قوانین، هر مرکز درمانی و خدمات رسانی امور پزشکی که مجوزهای خود را از دانشگاه های علوم پزشکی، وزارت بهداشت و درمان و سایر مراکز درمانی دریافت میکند ملزم به دریافت یا اخذ تاییدیه آتش نشانی می باشد.

چنانچه مهلت اعتبار تائیدیه آتش نشانی پروژه به اتمام رسیده است جهت درخواست بازدید مجدد آتش نشانی با شماره 02191018567 تماس بگیرید.

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *