اتاق سرور یا در اصطلاح دیتا سنتر به مجموعه ای از تجهیزات و وسایل الکترونیکی و کامپیوتری گفته می شود که برای ثبت اطلاعات (Archive) و یا پردازش اطلاعات (Process) در بستری از ارتباطات درون شبکه یا خارج از شبکه مورد استفاده قرار می گیرند.

حفظ این اطلاعات بسیار ارزشمند است و تقریبا یکی از مهم ترین سرمایه های هر شرکت یا سازمانی، حفظ و طبقه‌بندی صحیح این اطلاعات است به نحوی که می توان گفت از بین رفتن اطلاعات داخل سرورها، عملا باعث به وجود آمدن خسارات جبران ناپذیری به سازمان مربوطه خواهد شد. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا سیستم اعلام و اطفا حریق اتاق سرور یا دیتاسنتر را معرفی کنیم.

اتاق سرور یکی از مهمترین مراکز و قلب هر سازمانی است که امکان بروز خطرات در این سیستم ها وجود دارد چراکه این تجهیزات به صورت دائم در حال مصرف برق هستند و درصورت افزایش زمان استفاده از این تجهیزات، امکان بروز حوادث با احتمال بالا وجود دارد.

شرکت ایمن پرتو آریا در زمینه طراحی، تامین و اجرای انواع سیستم اطفا حریق اتاق سرور فعالیت چشمگیری داشته است و همین عامل باعث رشد مراجعین و مشتریان جهت انجام خدمات ایمنی برای مراکز داده است. اجرای صحیح و استاندارد، هزینه تمام شده مقرون به صرفه، رضایت مشتریان سه عامل ارزشمند برای این شرکت بوده است که در کارنامه خود ثبت نموده است.

همچنین بسیاری از شرکت های همکار، تامین و اجرای سیستم های اطفا گازی را به شرکت ایمن پرتو آریا سپرده اند و رضایت همکاران در کارنامه ایمن پرتو آریا خود را به خوبی نمایش داده است. جهت مشاوره و یا درخواست اجرای سیستم اطفا حریق اتاق سرور با شماره 91018567-021 تماس بگیرید.

استاندارد سیستم اطفا حریق اتاق سرور (Data Center Standard’s)

استاندارد سیستم اعلام و اطفا حریق اتاق سرور

(Data Center Standard’s)

یکی از معتبرترین استانداردهایی که در زمینه تجهیزات مخابراتی و همچنین الکترونیکی تدوین شده است استاندارد TIA (Telecommunications Industry Association) به عنوان زیر مجموعه ای از موسسه ملی استاندارد آمریکا ANSI می باشد. موسسه ANSI (American National Standards Institute) یک موسسه غیرانتفاعی است که بر روند ایجاد استانداردهای جامع برای خدمات، محصولات، فرآیندها و … نظارت می نماید. همچنین یکی از مسئولیت های این موسسه، تطابق استانداردهای آمریکا با استانداردهای جهانی است تا استفاده از استاندارد مربوطه برای تمام دنیا قابل دسترس باشد.

استاندارد TIA-942-B با عنوان استاندارد زیرساخت های مخابراتی برای مراکز داده (Telecommunications Infrastructure Standard For Data Centers) یک استاندارد جامع درمورد تمامی مراحل طراحی، کابل کشی، فضاها، ساختار هندسی، سیستم های تهویه است که در این استاندارد برای محافظت در برابر حریق به سایر استانداردهای مربوط به ارجاع می نماید.

استاندارد NFPA75 با عنوان حفاظت تجهیزات مرتبط با داده در برابر حریق (FIRE PROTECTION OF INFORMATION TECHNOLOGY) به عنوان استانداردی جامع و معتبر در زمینه حفاظت از حریق تدوین شده است. در این استاندارد به تمامی موضوعاتی که مرتبط با ارزیابی ریسک، اقدامات محافظتی در برابر حریق و تاسیسات تهویه مطبوع پرداخته شده است.

در این استاندارد اجرای حداقل یک سیستم اطفا حریق برای اتاق هایی با تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی را الزام کرده است و چون از واژه «Shall» استفاده نموده است بنابراین اجرای این سیستم الزامیست.

استاندارد NFPA75: وجود یک سیستم اطفا حریق خودکار همانطور که در فصل 9 اجازه داده شده است برای یک اتاق با کاربری ITE

استاندارد NFPA75: وجود یک سیستم اطفا حریق خودکار همانطور که در فصل 9 اجازه داده شده است برای یک اتاق با کاربری ITE

استاندارد NFPA75: تعریف ITE در استاندارد که شامل چه سیستم ها و چه اتاق هایی می باشد.

استاندارد NFPA75: تعریف ITE در استاندارد که شامل چه سیستم ها و چه اتاق هایی می باشد.

همانطور که در این استاندارد نوشته شده است، کدهای مربوط به طراحی سیستم اطفا حریق گازی و سیستم اعلام حریق عبارتند از: NFPA2001, NFPA12, NFPA72. در این بین استاندارد NFPA72 مربوط به طراحی و اجرای سیستم های اعلام حریق، NFPA12 مربوط به سیستم اطفا حریق با استفاده از گاز CO2 است و استاندارد NFPA2001 مربوط به استفاده از گازهای پاک (Clean Agent) برای تجهیزات ITE است.

استاندارد NFPA75: سیستم اطفا گازی می بایست مطابق استانداردهای NFPA2001 و NFPA12 طراحی و اجرا گردد
استاندارد NFPA75: سیستم اطفا گازی می بایست مطابق استانداردهای NFPA2001 و NFPA12 طراحی و اجرا گردد2

استاندارد NFPA75: سیستم اطفا گازی می بایست مطابق استانداردهای NFPA2001 و NFPA12 .طراحی و اجرا گردد

استاندارد NFPA75: آماده سازی پلان تجهیزات و سیستم های اطفا اتاق سرور

استاندارد NFPA75: آماده سازی پلان تجهیزات و سیستم های اطفا اتاق سرور

در ضمیمه های این استاندارد، پلان تجهیزات و سیستم های اطفا حریق اتاق سرور به صورت شماتیک نمایش داده شده است. همانطور که در راهنمای نمادهای نقشه نمایش داده شده است، پنل اعلام حریق، پنل اطفا حریق، جانمایی سیلندرهای خاموش کننده (اطفا حریق اتوماتیک) نمایش داده شده است.

سیستم اطفا حریق اتاق سرور چیست؟

سیستم اطفا حریق دیتاسنتر به مجموعه کاملی از اجزای سیستم های اعلام و اطفا حریق اتاق سرور گفته می شود که شامل زیرساخت های معماری، سیستم های کشف و اعلام حریق، سیستم های اطفا حریق اتوماتیک و دستی، نمایشگر وضعیت در زمان بروز حادثه می باشد.

اطفا حریق مراکز داده می بایست مطابق استانداردهای ارائه شده (مانند NFPA2001 و NFPA12) باشد. در این دو استاندارد، سازمان بین المللی حفاظت از حریق آمریکا به معرفی انواع گازهای اطفا حریق مانند CO2, FM200, NOVEC1230, Inert Gas, … پرداخته است.

 

کپسول اطفا حریق اتاق سرور که حاوی یکی از گازهای معرفی شده در بخش فوق است می بایست به نحوی در زمان حریق عمل نماید که حریق به سرعت خاموش شده و هیچگونه آسیبی به افراد یا تجهیزات سالم نرسد. برای مقایسه انواع سیستم های اطفا گازی و زیرساخت های هر کدام از این سیستم ها در مقاله سیستم اطفا حریق گازی اتوماتیک ارائه شده است که در این مقاله پارامترهای انتخاب بهترین نوع سیستم اطفا گازی در خدمت خوانندگان عزیز قرار گرفته است.

اما به طور خلاصه و برای راحتی در ارائه مطالب، نوع خاموش کننده مناسب اتاق سرور برای فضاهای زیر گاز پاک FE-227ea که با نام تجاری FM200 شناخته شده است می باشد:

  • کاربری فضای مورد اطفا حریق یکی از فضاهای ذیل باشد: اتاق سرور، اتاق مراکز داده (Data Center)، اتاق کامپیوتر، اتاق مانیتورینگ، اتاق کنترل، اتاق کتب و اسناد نسخ خطی، آرشیو اسناد و مدارک کاغذی، مرکز نگهداری از تابلوهای هنری، اتاق باتری (UPS).
  • حجم اتاق و فضای مورد نظر زیر 1000 متر مکعب باشد. (درصورت افزایش حجم فضای مورد نظر، می بایست محاسبات مربوطه انجام گردد)
  • قابلیت مسدود کردن فضا در زمان تخلیه گاز میسر باشد.
  • نوع حریق نفوذی یا با عمق بالا نباشد.
  • نیاز به لوله کشی با مسافت بالا نداشته باشد.

در شرایطی غیر از موارد فوق بهتر است پس از بررسی و محاسبات مربوطه، بهترین نوع خاموش کننده اتوماتیک انتخاب شود.

تجهیزات اطفا حریق اتاق سرور

همانطور که گفته شد سیستم اطفا حریق مراکز داده شامل مجموعه ای از سیستم های مرتبط باهم است که در زمان بروز حریق، نسبت به کشف، اعلان، اطفا حریق و نمایش رویدادهای مربوط به حریق فعالیت میکنند. با توجه به جزئیات بسیار زیادی که سیستم های اطفا گازی در اتاق سرور یا سایر فضاهای مورد نظر دارند مهمترین تجهیزات سیستم اطفا حریق گازی برای اتاق سرور، اتاق UPS، آرشیوها و بایگانی های کاغذی، موزه ها و بسیاری از مراکز مانیتورینگ عبارتند از:

  • سیستم اعلام حریق
  • پنل مخصوص اعلام و اطفا حریق گازی (FECP)
  • دتکتور دود نقطه ای
  • دتکتور حرارتی نقطه ای
  • دتکتور دود مکشی (Air Sampling System)
  • دتکتور حرارتی خطی (LHD)
  • دتکتور شعله (Flame Detector)
  • شستی دستی اعلام حریق (به رنگ قرمز)
  • شستی توقف یا تعلیق اطفا حریق گازی (به رنگ آبی)
  • شستی تخلیه اطفا حریق گازی (به رنگ زرد)
  • آژیر فلاشر جهت اعلام بروز حریق
  • زنگ مکانیکی جهت هشدار شروع اطفا حریق
  • ماژول های ارتباطی بین سیستم اعلام حریق و سایر سیستم ها (مانند سیستم تهویه و …)
  • سیستم کابل کشی اعلام حریق
  • سیستم اطفا حریق گازی
  • کپسول یا سیلندر اطفا گازی (به عنوان مثال سیلندر اطفا گازی FM200 یا کپسول اطفا گازی آیروسُل)
  • فعالساز برقی سیلندر اطفا گازی
  • فعالساز نیوماتیکی سیلندرهای وابسته اطفا گازی (درصورت استفاده از چند سیلندر)
  • سیلندر نیتروژنی (درصورت استفاده از چند سیلندر)
  • نگهدارنده سیلندر اطفا گازی
  • مگنت سیلندر اطفا گازی (دریافت فرمان فعالسازی از سیستم اعلام حریق)
  • نازل جهت تخلیه گاز
  • سلونوئید ولو
  • سیستم لوله کشی اطفا گازی
  • نمایشگر وضعیت
  • تابلوی علائم دیداری و شنیداری
  • تابلوی راهنمای عملکرد پنل اعلام حریق
  • تابلوی شمارنده معکوس جهت ورود به زون حریق پس از عملیات اطفا حریق
قیمت سیستم اطفا حریق اتاق سرور

قیمت سیستم اطفا حریق اتاق سرور

با اینکه هزینه یک پارامتر بسیار مهم برای انتخاب سیستم و تجهیزات در هر فضایی است اما در این بخش، هزینه در مقابل ایمنی قرار می گیرد. پارامترهای انتخاب یک سیستم ایمنی شامل دو بخش کارآیی سیستم ایمنی و هزینه تمام شده است.

کارآیی سیستم ایمنی به معنای عملکرد صحیح، مناسب و موثر سیستم های ایمنی در کشف و اطفا حریق اتاق سرور یا هر فضای دیگر است.

هزینه تمام شده به معنای هزینه خرید تجهیزات، اجرا و نگهداری از سیستم های ایمنی در مدت زمان بهره برداری است و این پارامتر با هزینه ارائه شده در پیش فاکتورها کاملا متفاوت است.

برآورد سیستم اطفا گازی مراکز داده با توجه به پارامترهای مختلفی از جمله: میزان حساسیت اطلاعات موجود در اتاق سرور یا آرشیو و …، وسعت فضای موجود، زیرساخت های لازم جهت تخلیه احتمالی گاز در اتاق (نظیر درب مورد نظر، تعداد پنجره ها، حوزه بندی دیوارها و …) و همچنین حفظ زیبایی فضای موجود تعیین میگردد.

گرانترین تجهیزات سیستم اطفا حریق اتاق سرور

  • پکیج سیلندر، گاز، فعالساز برقی سیستم اطفا گازی FM200 یا کپسول اطفا گازی آیروسُل
  • سیستم اعلام حریق از نوع دتکتور دود مکشی (Air Sampling System)
  • پنل مخصوص سیستم اعلام و اطفا حریق گازی

توجه 1: در برخی از اتاق های کوچک و یا با اهمیت کمتر از نظر سطح حساسیت، می توان از دتکتور دود مکشی صرف نظر نموده و از دتکتورهای دود و حرارت نقطه ای استفاده نمود که این سیستم بسیار رایج است.

توجه 2: پنل مخصوص سیستم اعلام و اطفا حریق گازی فقط برای تابلوهای برق که قابلیت استفاده از سیلندر اطفا حریق موضعی به همراه تیوپ وجود دارد قابل حذف می باشد. این دستگاه برای تمام اتاق ها و مراکز داده ضروری است و می بایست استفاده گردد.

ردیف

شرح تجهیزات/خدمات

قیمت واحد (یورو)

1

پنل مخصوص اعلام و اطفا حریق

800-1200 €

2

دتکتور دود نقطه ای

40-60 €

3

دتکتور حرارت نقطه ای

40-60 €

4

شستی قرمز رنگ اعلام حریق

60-90 €

5

شستی آبی رنگ توقف اطفا حریق

60-90 €

6

شستی زرد رنگ شروع اطفا حریق

80-100 €

7

باتری پنل

20-30 €

8

کابل مقاوم در برابر حریق شیلددار، لوله فلکسی یا گالوانیزه، پیچ و بست

باید محاسبه شود

9

پکیج سیلندر اطفا گازی به همراه فعالساز برقی و گاز FM200

باید محاسبه شود

10

نازل اسپری 180 یا 360 درجه جهت تخلیه گاز FM200

70-110 €

11

مجموعه لوله مانیسمان رده 40 بدون درز و اتصالات فشار قوی

باید محاسبه شود

12

دستگاه تلفن کننده خودکار

50-60 €

13

مجموعه علائم دیداری و شنیداری راهنمای سیستم اطفا حریق گازی

100-120 €

14

اجرت نصب تجهیزات اعلام و اطفا حریق

باید محاسبه شود

15

اجرت پروگرامینگ و راه اندازی سناریوی حریق

باید محاسبه شود

متخصصان ما در شرکت ایمن پرتو آریا خدمات طراحی، تامین و اجرای سیستم های اطفا گازی اتاق سرور را به صورت حرفه ای انجام می دهند. توجه به استانداردهای ایمنی و هزینه های تمام شده برای کارفرما باعث شده است پیشنهاداتی در اختیار کارفرمایان قرار گیرد که تصمیم گیری برای ایشان ساده تر انجام شود. برای تکمیل برآورد سیستم اطفا گازی می توانید با کارشناسان ما در این شرکت تماس بگیرید. جهت مشاوره و یا درخواست اجرای سیستم اطفا حریق اتاق سرور با شماره مشاوره و استعلام قیمت اجرای سیستم اعلام حریق با شماره 91018567-021 تماس بگیرید.

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *